Marktaandeel NPO groeit, RTL verliest aandeel

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 214 minuten over de gehele dag in januari 2017. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd voor het bekijken van overige video on demand-diensten via het televisiescherm.

In januari 2017 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 201 minuten. In januari 2016 was dit 210 minuten. Het aandeel van uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzending, bedroeg 8,1 procent van de totale kijkdichtheid in de maand januari. De publieke omroepen behaalden in januari 2017 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,0 procent. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,5 procent en de SBS zenders 13,2 procent. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 37,4 procent, de zenders van RTL Nederland 28,9 procent en de SBS zenders 16,5 procent.

Het totale marktaandeel van de NPO was in januari 2016 nog 32,2 procent en dat is in januari 2017 dus opgelopen naar 34,0 procent. RTL verliest aandeel: in januari 2016 was het 25,5 procent en in januari 2017 kwam het op 24,5 procent. Ook SBS verliest enigszins: van 13,5 procent in januari 2016 naar 13,2 procent in januari 2017.

Bron: SKO/BM