Bioscoopbeleving jongeren onderzocht

De veranderende samenstelling van het bioscooppubliek baart de filmsector al een tijdje zorgen. Bioscopen vragen zich af hoe zij kunnen blijven aansluiten op de beleving van jongeren. Het bioscooppubliek is de afgelopen vijftien jaar sterk verouderd.

Stichting Filmonderzoek heeft in opdracht van EYE, en in samenwerking met brancheorganisaties NVBF en FDN, een onderzoek uitgevoerd naar de bioscoopbeleving van jongeren van zestien tot en met negentwintig jaar.

De eerste resultaten van dat onderzoek werden al gedeeld met de filmsector tijdens de industriemiddag gedurende het Nederlands Film Festival. Maar de studie is nu afgerond en openbaar.

Het onderzoek bestaat uit twee delen. Er zijn resultaten van een kwalitatief onderzoek dat is uitgevoerd in samenwerking met jongerencommunicatiebureau Youngworks. Het bestaat uit resultaten van tien gesprekken met vriendengroepen in drie steden in Nederland. Daarnaast zijn er de uitkomsten van een aanvullend kwantitatief onderzoek. Dat is opgezet in samenwerking met onderzoeksinstituut CentERdata. Daarvoor werden ruim 1.000 jongeren ondervraagd.

Jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 23 jaar – en in iets mindere mate jongeren in de leeftijd van 24 tot en met 29 jaar – zijn al jaren de meest frequente bioscoopbezoekers. Jongeren in deze leeftijdscategorieën zijn opgegroeid in een experience economy. Zij zijn als digital natives gewend om vrijwel alles direct online te kunnen regelen. Tegelijkertijd bestaat er een sterke behoefte aan offline belevingen die zij kunnen delen met vrienden.

Film kijken is voor jongeren nog altijd een populaire vrijetijdsactiviteit. Films worden door jongeren zowel thuis als in de bioscoop gekeken. De meerderheid van de jongeren wil bepaalde films, de in hun ogen échte must-sees, nog altijd het liefst in de bioscoop zien. Deze films komen volgens hen beter tot hun recht op een groot scherm met goed geluid. De mogelijkheid om films thuis (gratis) te kunnen kijken weerhoudt meer dan de helft van de jongeren er echter van om de bioscoop (vaker) te bezoeken.

Jongeren zien bioscoopbezoek weliswaar als een leuk uitje, maar het wordt ook als ‘gewoontjes’ ervaren, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens de jongeren kan beleving in de bioscoop op meerdere manieren worden geoptimaliseerd. Dat kan door onderscheidend te zijn op het gebied van beeld en geluid. Maar ook door bioscoopbezoek aan te bieden in de vorm van arrangementen en events. Daarnaast spelen onder meer vernieuwingen op het gebied van concessions én de inrichting en aankleding van de bioscoop een belangrijke rol, stellen de onderzoekers vast.

Filmtheaters zijn niet top of mind bij jongeren. Hoewel uit het onderzoek blijkt dat een deel van de jongeren wel een interesse heeft in crossover- of arthousefilms, bezoeken zij hiervoor geen filmtheaters. Jongeren ervaren een grote drempel om het filmtheater te bezoeken als een uitje met vrienden. Aan de andere kant spreekt de sfeer van filmtheaters hen wel aan. Het is namelijk kleinschaliger, heeft een authentieke uitstraling en er wordt een ‘huiskamergevoel’ ervaren waardoor het gezelliger aanvoelt. Deze sfeer zouden jongeren ook graag willen ervaren in de reguliere bioscopen.

Het onderzoek onderscheidt vier typen bioscoopbezoekers onder jongeren: Bioscoopfanaten, Filmkapers, Socializers en Geduldigen. Bioscoopfanaten zijn film- en bioscoopfans van het eerste uur. Zij zijn regelmatig tot frequent in de bioscoop te vinden. Zij zijn degenen die films vaak aanbevelen aan anderen. Zij maken 10% van de groep uit.

De Filmkapers – volgens het onderzoek ook 10% van de totale groep – zijn ook filmfan, maar kijken daarentegen incidenteel films in de bioscoop. Zij kijken voornamelijk thuis films. Zij zijn daarnaast degenen die het meest positief zijn over illegaal downloaden en streamen.

Hoewel Socializers (16% van de totale groep) geen uitgesproken filmfans zijn, zijn zij regelmatig in de bioscoop te vinden. Vooral voor Socializers zijn vrienden, familie en kennissen een belangrijke informatiebron om te horen over de nieuwste bioscoopfilms.

De grootste groep bestaat uit Geduldigen. Zij maken 64% van de groep uit. Zij zijn voornamelijk incidentele bioscoopbezoekers. Ze hoeven de nieuwste films niet direct te zien. Zij zijn ook degenen die de meeste drempels ervaren om de bioscoop (vaker) te bezoeken.

Het jongerenonderzoek is te downloaden van de website van Stichting Filmonderzoek.

Dit artikel is is een bewerking van de management summary van het onderzoek zoals beschikbaar gesteld door de Stichting Filmonderzoek. – See more at: http://www.hollandfilmnieuws.nl/nieuwscategorieen/onderzoek/bioscoopbeleving-jongeren-onderzocht/#sthash.me1oPavZ.dpuf

Bron: Holland Film Nieuws