Bioscoopsucces voor Nederlandse documentaires

Twee lange Nederlandse documentaires, beide over internationaal bekende Nederlandse cultuuriconen en ondersteund door het Filmfonds, zijn een succes in de bioscoop.

Om de wereld in 50 concerten van regisseur Heddy Honigmann, vorige maand de openingsfilm van het Internationaal Documentaire Film Festival Amsterdam (IDFA) vorige maand trok tot op heden al zo’n 8.200 bezoekers. In 2013 reist het Koninklijk Concertgebouworkest de hele wereld rond om hun 125 jarig bestaan te vieren: 50 concerten, verspreid over 6 continenten. De film haalde tot dusver een recette van 59.000 euro en is nu te zien in 28 Nederlandse bioscoopzalen. Producent is Cobos Films en distributeur is Cinemien.

Ook Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film, van regisseur Oeke Hoogendijk doet het goed. Deze trok afgelopen openingsweekend al meer dan 2.000 bezoekers en een recette van 15.000 euro. De film over de tien jaar durende verbouwing van Nederlands beroemdste museum maakt de kijker ooggetuige van een uniek stuk vaderlandse geschiedenis. De film, winnaar van de Dutch Competition op IDFA 2014, is nu te zien in 28 bioscoopzalen in Nederland. De New York Times noemde de tv-versie: ‘an exemplary study, beautifully shot’. De producent is Column Film in coproductie met Discours Film en de distributie wordt verzorgd door Cinema Delicatessen. De documentaire vormt het slot van de met de Zilveren Nipkowschijf en het Gouden Kalf onderscheiden reeks Het Nieuwe Rijksmuseum en is inmiddels verkocht aan meerdere landen, waaronder Italië en Japan.

Bekijk hier de trailers:
Om de wereld in 50 concerten
Het Nieuwe Rijksmuseum: De Film

Bron: Nederlands Filmfonds