Op maandagavond 11 februari vindt in EYE een ledenavond plaats, georganiseerd in samenwerking met de DDG en het Netwerk Scenarioschrijvers. We vertonen twee kunstdocumentaires: Immer Fernweh. Das Kunstlerleben der Johanna Kaiser van Peter Delpeut en The Successor of Kakiemon van Suzanne Raes.

Na afloop zal Joyce Roodnat in gesprek gaan met beide makers en zal ingegaan worden op de dramaturgie van een documentaire, het schrijven van een documentairescenario, de keuzes in de opbouw van de film en het belang van films over kunst en kunstenaars.

Immer Fernweh. Das Kunstlerleben der Johanna Kaiser
De film is een portret van de Oost-Duitse kunstenares Johanna Kaiser. Na haar zestigste begon zij in de jaren ‘70 als autodidact te schilderen: heftig bloeiende fantasiebloemen en dromerige landschappen die een nooit bevredigd verlangen naar verre oorden uitdrukten. Fragmenten uit haar dagboek wo rden voorgelezen door de gerenommeerde actrice Ursula Werner. Samen met opnamen van haar schilderijen en citaten van familie en bekenden tonen ze in vijf hoofdstukken een hartstochtelijke vrouw.

De film, geproduceerd door Delpeut & De Ruiter, ontving op het afgelopen Nederlands Film Festival een Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire. Een citaat uit het juryrapport: ‘Delpeut tilt de film uit boven het genre van het kunstenaarsportret. Met zijn tegelijk speelse en intelligente gebruik van geschreven tekst in de film – letters, woorden, zinnen – wordt dit portret van Johanna Kaiser niet alleen zelf kunst, maar betekent het tegelijkertijd een verrijking van de documentaire filmtaal’. Kijk ook hier.

The Successor of Kakiemon
Kakiemon is de naam v an de zeventiende-eeuwse Japanse porseleinsoort, bekend om de zeer verfijnde schilderkunst en haast doorschijnende kwaliteit van het keramiek. In Japan staat de kunst van het beschilderen in zo’n hoog aanzien dat de meester-porseleinmaker (nazaat van de oorspronkelijke uitvinder Sakaida Kakiemon) met de titel Levende Nationale Schat is geëerd. De ambachtskunst wordt al veertien generaties doorgegeven van vader op zoon. In de film reflecteren kenners en verzamelaars op de speciale technieken en keuzes van de afbeeldingen op de vazen en bordjes, terwijl familieleden vertellen wat het met je doet om onderdeel te zijn van vierhonderd jaar porselein maken, met weinig ruimte voor experiment. Ook al neemt de vraag naar traditioneel porselein in Japan niet bepaald toe, de Kakiemons blijven vertrouwen op hun breekbare levenswerk dat al vele oorlogen en aardbevingen overleefde. De huidige generatie bikkelt intussen onvermoeibaar verder, terwijl de jongste telg uit de porseleindynastie op peuterleeftijd al kennismaakt met het vak.

De film, geproduceerd door Submarine, werd in 2012 genomineerd voor de IDFA Award for Best Mid-Length Documentary. Kijk ook hier.

Interesse om te komen? Stuur een mail naar nbf@nbf.nl voor maandag 4 februari. Er is maar een beperkt aantal stoelen beschikbaar per vereniging, dus wie het eerst komt die het eerst maalt.

Datum: maandag 11 februari
Aanvang: 20.00 uur (inloop vanaf 19.45 uur)
Locatie: EYE, zaal 4

Deze avond wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Nederlands Filmfonds.

Reageren

Let op: Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

 
Top Terug naar boven

Gereduceerd contributietarief NBF voor jongeren t/m 30 jaar

Jongeren tot en met 30 jaar lid kunnen lid worden van de NBF voor het gereduceerde tarief van €100,- per jaar (ipv €200,-). Grijp die kans, want je krijgt ook nog een mooie dvd-box van In Therapie, Penoza, Bert Haanstra of Nieuwe Buren als welkomstgeschenk als je je nu inschrijft!

▶ Lees verder

Uitnodiging voor leden: 27 mei ALV

De ALV vindt plaats op maandag 27 mei om 18:00, in de Werkkamer van de Westergasfabriek, Pazzanistraat ...

▶ Lees verder

 

Stemmen Gouden Kalveren

Kom je in aanmerking om te stemmen voor de Gouden Kalf Competitie 2020? Vergeet niet dat je je voor 31 mei aan moet ...

▶ Lees verder

 

Blijf op de hoogte

NBF op Twitter | Flickr | LinkedIn | Facebook